Werkwijze Superslapers

Werken aan een goede slaapbasis

Een goede slaapbasis is wat je kind nodig heeft om goed te kunnen slapen. Dit gaat niet altijd vanzelf. Je kindje mag dit leren en heeft daar jouw hulp bij nodig. Het ene kind is hier sneller in dan het andere kind en er zijn tal van onruststokers zoals bijvoorbeeld reflux en koemelkallergie, die een goede slaapbasis in de weg zitten. Het is daarom belangrijk eerst de oorzaak te onderzoeken en aan te pakken. Een goede slaapbasis dwing je niet af door je kind te laten huilen, maar leer je op een liefdevolle manier vanuit veiligheid en vertrouwen. Tijdens een consult bespreken we ook hoe het met jou als ouder gaat. Slaaptekort is pittig en kan veel met je fysieke en mentale gezondheid doen. Zorg je goed voor jezelf? Wat heb jij nodig om deze pittige periode door te komen en weer met energie alle liefde en aandacht aan je kindje te kunnen geven? 

 

Ook bij grotere kinderen is het belangrijk om eerst te kijken naar de oorzaak.. In- en doorslaapproblemen zoals nachtmerries en angsten kunnen ook veroorzaakt worden door slaaptekort of een spannende gebeurtenis zoals een verhuizing, pesten, of het overlijden van iemand. Hier mag dan eerst de aandacht naartoe. Daarna kan er gewerkt worden aan het slaapprobleem. Bij nachtmerries en angsten werkt superslapers met een speciale methode die gericht is op het vertrouwen en vermogen van een kind om met de angst om te leren gaan.

Samen

Samen met jou aan de slag om meer rust en slaap in je gezin te krijgen. Dat kan soms een pittige weg zijn, waar ik je graag bij help. Uit ervaring weet ik hoe belangrijk het is om je intuïtie te volgen en te doen wat goed voelt. Als jij je niet fijn voelt bij de aanpak, voelt je kindje dit ook. We zoeken daarom naar een aanpak die past bij jou, je gezin en je kindje. Weet je even niet meer wat goed voelt en wat niet, dan help ik je om weer vertrouwen in jezelf en het slapen van je kindje te krijgen.  

Consult

Tijdens het kennismakingsgesprek bespreken we kort je vraag en geef ik advies over de af te nemen coaching en maken we gelijk een afspraak voor het huisbezoek. Ik stuur de de intake en daglog formulieren op. Neem daar de tijd voor. Hoe uitgebreider je het invult hoe beter de analyse zal zijn. Tijdens het huisbezoek bespreken we de intake, stel ik aanvullende vragen en zie ik graag de kamer waar jullie kind slaapt. We bespreken mijn bevindingen en ik geef uitleg over de te nemen stappen. Mocht er reden zijn voor een doorverwijzing, zal ik dit met jullie bespreken en eventueel samen voorbereiden.  Afhankelijk van de coaching die je gekozen hebt, hebben we meerdere keren contact met elkaar. 

Coach van je eigen kind

Bij het veranderen van (slaap) gedrag is het belangrijk dat het kind ook de tijd krijgt om te wennen aan de nieuwe situatie. Ook voor jou als ouder om weer vertrouwen te krijgen in het slapen van je kind. Een verandering zal daarom vaak pas na 2 tot 4 weken zichtbaar zijn. Wel kun je als ouder meer rust ervaren, omdat je het slapen van je kind begrijpt en beter weet hoe je kan reageren en handelen in situaties die zich voordoen. Het is mijn missie om ouders niet alleen meer rust en slaap maar ook de regie weer terug te geven, zodat ze mijn hulp na het traject niet meer nodig hebben.

Methode: Droomritme

De Droomritme methode is een liefdevolle aanpak, ontwikkeld door Stephanie | Slaapdeskundige® in samenwerking met ouders en zorgverleners. Slaap wordt holistisch benaderd door in de aanpak rekening te houden met fysieke, slaaptechnische én ‘omgevings’ factoren. Zo werk je onrust weg, en werk je op het juiste moment, binnen de juiste tijd en op de juiste manier aan slapen. Je neemt hierbij de ontwikkeling, groei, voeding, hechting en je eigen wensen in ogenschouw. Responsiviteit, hechting, werkbaarheid en kindgerichtheid staan voorop. Dat betekent dat huilen niet nodig is.

Aanbevolen door zorgverleners

De methode is er al meer dan tien jaar en vele zorgverleners werken ermee en bevelen het aan. Duizenden kinderen hebben hun weg naar dromenland gevonden, zonder traantjes. Het is een unieke Nederlandse methode, niet ‘bedacht’ maar ontstaan vanuit de praktijk en gebaseerd op onderzoek. Continu gefinetuned door ouders en zorgverleners. De holistische benadering is naast de combinatie zorg-ouders en theorie-praktijk uniek!

100% maatwerk

De Droomritme Methode kijkt naar alles rondom het slapen en dan natuurlijk naar de hoofdrolspeler in het bijzonder. De vertaalslag die wordt gemaakt en de daaruit voortkomende adviezen zijn persoonlijk. Er wordt gekeken naar de persoonlijke situatie en mogelijkheden. Juist dat maakt de aanpak haalbaar en werkbaar, vandaar dat veruit de meeste kinderen weer lekker gaan slapen.

Nachtmerries en angsten

Nachtmerries en angsten horen bij de ontwikkeling van een kind. Bij het opgroeien en ontwikkelen, groeien de meeste kinderen ook weer over deze angsten en nachtmerries heen. Maar bij sommige kinderen worden deze in- en doorslaapproblemen chronisch. Naast problemen rond het slapen breidt de angst zich als een olievlek uit. Voor je het weet, durft je kind niet meer naar boven of op zijn kamer te spelen. 

Vertrouwen

De methode waar superslapers mee werkt, gaat uit van het vermogen van kinderen om met deze angst om te gaan. De angst wegnemen voor een kind is een effectieve korte termijn oplossing maar bij kinderen bij wie de angst langer speelt en zich steeds verder uitbreidt is een andere aanpak nodig. Deze kinderen hebben er geen vertrouwen meer in dat ze de angst zelf aan kunnen. Daar ligt ook gelijk het probleem. Dit vertrouwen mag weer groeien en daar hebben ze hun ouders heel hard bij nodig. Niet door bij ze te gaan liggen maar door ze te laten zien dat jij er in geloofd dat zij met deze angst om kunnen gaan.

 

Bewezen effectief

De coaching is vooral gericht op de ouders. Zij mogen het kind gaan laten voelen en ervaren dat het de angst aan kan. Deze methode vergt meer tijd dan andere methodes maar is daarmee een bewezen langetermijnoplossing. Als jouw kind eenmaal het vertrouwen heeft dat het kan omgaan met zijn angst, zal het hier zijn leven lang profijt van hebben.